Wybierz język

Używane

Opel Zafira A - produkcja w latach 1999 - 2005.


Opel Zafira A czyli praktyczny, rodzinny samochód za niewygórowane pieniądze. W dobie kryzysu jest to idealny samochód dla rodziny. Oferowane samochody na naszym rynku w większości to samochody sprowadzone z zagranicy na handel. Jak już wiadomo handlarze sprowadzają najtańsze wybrakowane samochody po czym na szybko robią z nich tzw. „igiełki”. Mimo iż oferta jest obszerna trudno znaleźć idealne auto dla naszej rodziny, nikt tutaj nie liczy na auto bez śladów użytkowania, w końcu kupujemy samochód używany a nie nowy.
Najistotniejszą rzeczą przy zakupie auta jest pozostawienie emocji w domu i z głową podejść do oględzin upatrzonego modelu.
Poniżej prezentuję w najistotniejsze czynności które pomogą wam przy oględzinach przed zakupem wybranego modelu.


1. Oględziny nadwozia.

• Na początku należało by sprawdzić spasowanie poszczególnych części jak i szczeliny między nimi. Każda nierówność szczelin zarówno zderzaka, przedniego pasu itp. Świadczy o przebytych naprawach blacharskich. Przy oględzinach istotną rzeczą jest także przyjrzenie się powłoce lakierniczej czy nie posiada jakichkolwiek nacieków czy też innych uszkodzeń.
• Jeżeli samochód posiada zarysowania, zwłaszcza na krawędziach zderzaków świadczy to iż właściciel nie próbował ich przed nami ukryć maskując zarysowania lakierem czy innymi środkami.
• Wszystkie drzwi powinny się lekko otwierać i zamykać
• Warto sprawdzić datę produkcji szyb, (mała cyferka oznacza rok produkcji a umieszczone poniżej kropki  oznaczają miesiąc). Rok produkcji powinien być zgodny z tym co jest wpisane w dowodzie (data produkcji samochodu) i na wszystkimi szybach. Istnieje możliwość iż któraś szyba mogła być wymieniona z jakiegoś powodu co nie oznacza że samochód był rozbity czy też po dachowaniu. Najczęściej spotyka się wymienione przednie szyby  z tego powodu iż odprysk na przedniej szybie dyskwalifikuje samochód przy kolejnym badaniu technicznym. Samochód nie przejdzie pomyślne przeglądu dopóki nie zostanie wymieniona szyba. Szyby zamontowane w samochodzie mogą być starsze ale nie młodsze, czyli jeżeli mamy samochód z roku 2003, mogą zdarzyć się szyby z roku 2002 ale nie z roku 2004!!!
• Otwierając maskę w komorze silnika należy obejrzeć dokładnie przedni  pas i końcówki podłużnic, spawy, pomalowane śruby w kolorze nadwozia, nacieki itp. Nie dotyczy to wszystkich samochodów lecz mogą one świadczyć o naprawach blacharskich. Najlepiej porównać te rzeczy z innym samochodem aby mieć jakieś rozeznanie.
• Otwierając pokrywę bagażnika należy podnieść wykładzinę i sprawdzić podłogę oraz wnękę koła zapasowego.
• Nadkola, progi, dolne części drzwi i klap są to miejsca gdzie przeważnie można znaleźć ogniska korozji.




2. Podwozie samochodu.

• Najlepiej zabrać samochód na stację diagnostyczną w celu zobaczenia podwozia. Na podwoziu nie powinno być żadnych wycieków, jedynie w dni letnie przy włączonej klimatyzacji może z auta kapać woda pochodząca z parownika.
• Tłumik nie powinien posiadać nadmiernych ognisk korozji, jak i oryginalne uchwyty do podwozia.
• Przyglądając się oponom ważną rzeczą jest głębokość bieżnika oraz data produkcji opon. Nadmierne zużycie opon świadczy o uszkodzonym zawieszeniu. Jeżeli spotkamy się z dobrymi markowymi oponami, świadczy to o dbałości właściciela o samochód.


3. Sprawdzenie silnika benzynowego.

• Silnik powinien odpalić zarówno jak jest zimy czy rozgrzany zaraz po ok. 4 sekundach kręcenia rozrusznikiem.
• Wkręcanie silnika na obroty powinno być płynne, bez szarpnięć
• Po odpaleniu z układu wydechowego nie powinien wydobywać się niebieski dym ani podczas postoju, ani podczas jazdy przy gwałtownym wkręcaniu silnika na wysokie obroty. Niebieski dym świadczy o zużyciu uszczelniaczy zaworów lub o nadmiernym zużyciu pierścienia tłoków i gładzi cylindrów.



4. Sprawdzenie silnika wysokoprężnego.

• Przy każdej temperaturze, zimny czy rozgrzany powinien załapać zaraz po rozgrzaniu świec żarowych (kontrolka w kształcie spiralki świecąca na żółto na desce rozdzielczej)
• Nie powinien kopcić na czarno zarówno przy jeździe jak i postoju.
• Nie zaleca się zwiększać gwałtownie obrotów silnika gdy jest zimny, najlepiej odczekać aż temperatura trochę się podniesie.
• Jeżeli silnik jest turbo doładowany to posiada turbinę. Po odpaleniu samochodu turbina powinna być nie słyszalna, przy dodawaniu gazu turbina nie powinna wydawać świstu i gwizdu, co świadczy o nieszczelności kolektora ssącego lub też zużyciu łożyskowania w turbinie.
• Dobrze jest się umówić w ASO na sprawdzenie kompresji
• Po otwarciu pokrywy silnika nie powinny być widoczne żadne wycieki oleju
• Czysta komora silnika wskazuje na celowe umycie silnika w celu ukrycia wycieków
• Zastosowane nie oryginalne części zamienne świadczą o kiepskim serwisowaniu samochodu.
• W komorze silnika powinna znajdować się przywieszka informacyjna o ostatniej wymianie oleju i stanie licznika podczas wymiany.
• Należy sprawdzić poziomy: oleju, płynu chłodzącego, oleju układu wspomagania, powinny być w normie
• Olej – powinien być czysty i klarowny (w dieslu może być czarny), bez zapachu paliwa, po roztarciu między palcami nie powinien się zerwać film olejowy.
• Sprawdzić jak samochód odpala, czy łatwo czy z trudem.
• Przy pracującym silniku trzeba skręcić maksymalnie koła w prawo i w lewo – głośna praca pompy w wspomagania przy skrajnych położeniach kół świadczy o jej zużyciu.


5. Wnętrze samochodu.

• Należy zwrócić uwagę na koło kierownicy, wyglądające zbyt nowo przy dużym przebiegu świadczy o ukryciu nadmiernego zużycia samochodu przez handlarza.
• Sprawdzić w jakim stanie jest gałka zmiany biegów jak i mieszek, gumy na pedałach sprzęgła i gazu.
• Sprawdzić stan tapicerki, głównie siedzenia kierowcy gdyż to ono jest nadmiernie eksploatowane.
• Po przekręceniu stacyjki należy sprawdzić czy wszystkie kontrolki się zapalają i po chwili gasną na desce rozdzielczej.
• Po uruchomieniu silnika nie powinna się świecić żadna kontrolka oprócz kontrolki niezapiętych pasów i otwartych drzwi – wiadoma rzecz.
• Sprawdzić czy działają wszystkie przyciski jak elektryczne szyby, klimatyzacja, radio, przełączniki itp.
• Sprawdzenie klimatyzacji polega na włączeniu samochodu, wciśnięciu przycisku klimatyzacji, po czym włączona klimatyzacja powinna podnieść trochę obroty silnika, będzie to widoczne na obrotomierzu.


6. Dokumenty pojazdu.

• Sprawdzić zgodność numeru VIN (numer nadwozia) samochodu z numerem w dowodzie rejestracyjnym
• Termin ubezpieczenia
• Termin przeglądu
• Ewentualnie można sprawdzić czy samochód nie jest jako zastaw bankowy, ilu miał właścicieli
• Sprawdzić rok książki serwisowej i autentyczność pieczątek.
• Dokumenty celne przy sprowadzonym samochodzie (dowody rejestracyjne, ubezpieczenie na tablice importowe, umowę kupna-sprzedaży, zaświadczenie o zapłaceniu podatku akcyzowego, faktura VAT-MARŻA jeżeli sprzedaje handlarz, badanie techniczne samochodu)
• Przy samochodzie krajowym sprawdzić książkę pojazdu (czerwona; dot. aut rejestrowanych po raz pierwszy w Polsce po 01.05.2000).



*********************************************************************************

Opel Astra H - produkcja w latach 2004 - 2012. 


Opel Astra H jest trzecią generacją tego modelu. Ten właśnie model na naszym rynku samochodów używanych cieszy się bardzo wielką popularnością, a spowodowane to jest przystępnymi cenami samochodów używanych. Samochód zadebiutował na naszym rynku w 2004 roku i te właśnie roczniki są na każdą kieszeń, kosztują od ok. 12 000 PLN do 15 000 PLN. Najdroższe są Astry z końca produkcji 2012, na ten rocznik trzeba przeznaczyć trzy razy tyle co na model z 2004. Mimo podzielonej opinii panującej pomiędzy użytkownikami model ten ma wiele atutów co pozwala mu się cieszyć bardzo pozytywną opinią. Jednym z atutów jest cena, najszybciej sprzedające się modele pochodzą z roku 2005-2009, a ich ceny oscylują w przedziale 21 000 PLN - 30 000 PLN. Kolejnym atutem jest bogata oferta części zamiennych, dobre wyposażenie, szeroka gama silników i niezły komfort jazdy.

Jednym z najmocniejszych punktów Opla Astry H jest trwałe i tanie zawieszenie. Z przodu zastosowano układ McPhersona, co umożliwia łatwą wymianę sworznii i silentblok-ów, na tyle znajdziemy belkę skrętną. 
Co do silników montowanych w tym modelu, najchętniej poszukiwanym jest silnik 1.9 CDTI, która została skonstruowana przez Fiat-a i w jego gamie nosi nawę JTD. Silnik ten jest jednym z najmniej awaryjnych jednostek montowanych w tym samochodzie, lecz nie jest ona bezawaryjna. Silnik ten zasilany jest technologią Common Rail opartej na technologii BOSCH-a, co pozwala na regenerację podzespołów w razie jakichkolwiek problemów. Najsłabszą cechą tego modelu jest zastosowany w Dieslach filtr cząstek stałych DPF. Dlatego polecam sprawdzenie samochodu przed zakupem w autoryzowanym serwisie OPELa. Na rynku można spotkać egzemplarze w których to użytkownicy pozbyli się filtra DPF, który przysparzał im problemów. Silnik ten

Silnik 1.9 CDTI jest oferowany w trzech wersjach - 100 KM, 120 KM i najmocniejsza 150 KM. Topowa wersja 150 KM jest znacznie droższa w serwisowaniu. Najczęstszą usterką jednostek o mocy 120 KM i 150 KM jest rozszczelnienie klapek sterujących przepływem powietrza w kolektorze ssący. Na szczęście w internecie można znaleźć wiele kolektorów używanych jak i nowych w dość przystępnych cenach. Druga najpopularniejsza wersja silnikowa to 1.6 16V. Silnik ten charakteryzuje się delikatnym rozrządem, dlatego na forach można znaleźć wskazówki aby skrócić interwał wymiany na 60 tkm. Kłopotliwy EGR też może przysporzyć problemów w tym silniku. Silnik ten jest idealny do zagazowania, aby zmniejszyć koszty eksploatacji. 
Można także spotkać wersje z napisem Twinport, co oznacza system zmiennej długości kanałów dolotowych w kolektorze ssącym. Poprawia on elastyczność w zakresie niskich prędkości obrotowych i wpływa bardzo korzystnie na częstość spalin.


Jak dowiedzieć się czy Opel Astra ma filtr cząstek stałych czyli DPF.
Aby dowiedzieć się czy nasza obecna lub przyszła Astra ma DPF-a należy odszukać na środkowym słupku bocznym od strony pasażera tabliczki znamionowej z numerem VIN i odczytać wartość w jej lewym dolnym roku (na zdjęciu zakreślono na czerwono). Wartość 0.5 oznacza, że auto ma filtr, o ile właściciel go nie usunął. Wartość 1.2 lub więcej oznacza, że auto nigdy nie mało filtra cząstek stałych DPF.


Co do obszerności wnętrza i materiałów wykończeniowych, Opel Astra wypada gorzej niż lider tego segmentu Vw Golf V. O ile przestronność wnętrza jest zadowalająca, o tyle materiały zastosowane do jego wykończenia są już niższej jakości niż u rywala z Wolfsburga. Siedzenia standardowe idealnie nadają się na niedalekie wyjazdy rodzinne jak i krótkie wypady na miasto, minimalne trzymanie boczne i materiały także niskiej jakości lecz bardzo odporne na zużycie. Idealnym rozwiązaniem jest znalezienie egzemplarza wyposażonego w sportowe fotele RECARO, które mają bardzo dobre trzymanie boczne jak i są bardzo wygodne na długich trasach. Pasażerowie na tylnej kanapie nie powinny narzekać na brak miejsca. Szeroko otwierane drzwi pozwalają na wygodne wysiadanie i wsiadanie do samochodu.


Najwięcej miejsca na bagaże z oferowanych wersji nadwoziowych Opla Astry H oferuje nadwozie kombi. Jego bagażnik dysponuje pojemnością 500 litrów, a po rozłożeniu tylnych siedzeń 1590 litrów. Jest to idealny samochód dla rodziny 2 + 2. Wersja nadwoziowa Hatchback oferuje bagażnik o pojemności 350 litrów, a po rozłożeniu tylnych oparć pojemność wzrasta do 1270 litrów.

Jakość powłoki lakierniczej nie jest idealna. Najczęściej rdzawe naloty udaje się usunąć pastą polerską.

Częste usterki.

1) Usterki układu hamulcowego tj. gumowych osłon tłoczków w zaciskach.
2) Nie należy wierzyć sprzedawcy że klimatyzacja jest sprawna, ale należy ją napełnić. Najczęstszym powodem nie działania klimatyzacji to zacierające się kompresory, porządna naprawa może być kosztowna.
3) Problematyczny filtr cząstek stałych DPF, dotyczy samochodów które w większości używane są w ruchu miejskim.
4) Problemy z zawieszeniem jak i układem kierowniczym pojawiają się w samochodach z przebiegiem powyżej 150 tkm, i przeważnie są to samochody, które dłuższy czas użytkowane są na polskich drogach, dlatego kupując Astrę należy się zastanowić nad sprowadzeniem samochodu za granicy.

Dane Techniczne.

Nadwozie typu Htb 3d: 4290/1804/1435 mm, pojemność bagażnika 340/1270 litrów.
Nadwozie typu Htb 5d: 4249/1804/1435 mm, pojemność bagażnika 380/1300 litrów.
Nadwozie typu Sedan:  4587/1804/1435 mm, pojemność bagażnika 490 litrów.
Nadwozie typu Kombi: 4515/1804/1435 mm, pojemność bagażnika 500/1590 litrów.

Silniki Benzynowe: 

1) R4: 1,2 80 KM, 1,4 75 KM i 90 KM, 1,6 105 KM i 115 KM, 1,6T 180 KM, 1,8 125 KM i 140 KM, 2.0T 170 KM, 200 KM i 240 KM.

Silniki Diesla CR:

2) CDTI R4: 1,3 90 KM, 1,7 80 KM, 100 KM i 125 KM, 1,9 100 KM, 120 KM i 150 KM.




5 komentarzy:

  1. Bardzo przdatne uwagi przydadzą się podczas następnych oględzin autka zwłaszcza że szukam Zafiry

    OdpowiedzUsuń
  2. W miarę wolnego czasu na pewno pojawią się jeszcze inne samochody, tak że zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A czy wypożyczacie może samochody? Właśnie ja zastanawiam się nad ofertą jaką posiada wypożyczalnia aut białystok, podobno też samochody są bardzo zadbane i przede wszystkim sprawne technicznie

    OdpowiedzUsuń
  4. My właśnie też mamy od niedawna kolejne autko, teraz musimy jeszcze rozejrzeć się za dobrym ubezpieczeniem

    OdpowiedzUsuń