W tym dziale pojawiać będą się porady dotyczące serwisowania samochodu. Myślę że z biegiem czasu zarówno nasz Blog jak i poszczególne działy będą się systematycznie rozwijać, i będą pomocne Państwu podczas użytkowania lub też wyboru przyszłego samochodu.
Producenci samochodów coraz to więcej montują w swoich samochodu części które podczas użytkowania utrudniają nam eksploatację bądź uszczuplają nasz budżet. Usterki pojawiające się podczas eksploatacji auta to nie miłe doznanie dla użytkownika, ale jak najbardziej normalne zjawisko zużywania się części eksploatacyjnych. Do czynienia z takim zjawiskiem mamy gdy auto jest już tak wyeksploatowane że zaczynają się psuć podzespoły najbardziej drogie. W tedy najczęściej korzystamy z usług warsztatów, które "mogą ułatwić nam obniżenie kosztów eksploatacji" usuwając nam takie podzespoły. Na myśli mam zawór recyrkulacji spalin EGR, katalizator, ostatnimi czasy także filtr cząstek stałych DPF, FAP.
Według ekspertów każda taka interwencja pociąga za sobą pewne skutki, np. usunięcie filtra cząstek stałych i zaprogramowanie tak sterownika w samochodzie aby pokazywał małe go zanieczyszczenie podczas kontroli w serwisie lub innym warsztacie. Nie jest to jednak rozwiązanie problemu. W artykule Kodeksu Drogowego problem ten jest jednoznacznie jasny: zabrania się demontowania lub odłączania elementu wyposażenia samochodu, które mają wpływ na emisję spalin.
Serwisantom polskim nie możemy jednak odmówić zarówno umiejętności jak i fantazji, wiedzą co i jaki element można usunąć aby samochód nadal spełniał swoją funkcję. Usunięcie filtra DPF czy też zaworu EGR w nowszych samochodach przysparza jednak im dużo problemów.
Patrząc na tą sytuację z drugiej strony, zawsze można oddać podzespół do regeneracji, i tak przykładowe zregenerowane koło dwu masowe pojeździ jeszcze z ok. 150 tkm, a profesjonalnie zregenerowany filtr cząstek stałych posłuży jeszcze spokojnie ok. 100 tkm.
Policja coraz to częściej wykrywa przeróbki mające wpływ na emisję spalin, w takim przypadku samochód jest natychmiast wycofywany z ruchu drogowego. W przypadku kontroli za granicą mimo wycofania samochodu z ruchu drogowego zostaniemy obciążeni ogromną karą pieniężną. Dlatego warto pozostawić i zregenerować podzespół wymagający naprawy a nie usuwać go bezsensownie, przecież producent nie zamontował by w aucie czegoś co jest nie potrzebne. Każdy podzespół odgrywa bardzo ważną rolę podczas użytkowania auta.
Zawór Recyrkulacji Spalin
Zadaniem zaworu jest kierowanie części spalin z powrotem do układu
dolotowego, co pozwala na obniżenie emisji tlenku azotu.
Zawór ten otwiera się podczas częściowych obciążeniach na
biegu jałowym. System recyrkulacji posiadają wszystkie silniki na świecie.
Dlaczego się to
usuwa?
Podczas użytkowania okazuje się że zawory systemów
recyrkulacji są nietrwałe. Nie wytrzymują kontaktu z gorącymi spalinami i
niesionym przez
nie nagarem. Najczęściej systemy te blokują w pozycji
częściowo otwartej, co powoduje brak kontroli nad spalinami przedostającymi się
do układu dolotowego, utratę mocy, kopcenie z rury wydechowej, i
niestabilny bieg jałowy.
Dlaczego nie należy usuwać?
Silnik bez
recyrkulacji spalin przestaje spełniać normy emisjo spalin. W szczególności w silniku
Diesla praca jego staje się twardsza w zakresie obciążeń częściowych, a silnik
wolniej się nagrzewa.
W samochodach
nowszej generacji z układem diagnostyki OBDII, zaślepienie zaworu spowoduje
przejście silnika w tryb awaryjny, dlatego wymagane jest także zmodyfikowanie
oprogramowania sterownika.
Filtr Cząstek Stałych
Do czego służy?
Filtr cząstek stałych występuje tylko i wyłącznie z
silnikami Diesla. Służy do pozbycia się ze spalin rakotwórczej sadzy (cząstek
stałych) za pomocą ich filtrowania. Obowiązkowo montowany z powodu wprowadzenia
normy EURO 5 w 2009r.
Dlaczego się to
usuwa?
Podczas użytkowania samochodu na krótkich dystansach z
niewielkimi prędkościami, filtry cząstek stałych mogą mieć problem z okresowym
wypalaniem. Nie dochodzą do temperatury zapłonu sadzy. W rezultacie do oleju silnikowego
dostaje się mnóstwo paliwa, a sam silnik przechodzi w tryb awaryjny. Aby pozbyć
się problemów grono użytkowników decyduje się na wycięcie filtra.
Dlaczego nie należy usuwać?
Skutkiem
ubocznym doskonałego rozpylania paliwa w silnikach CR jest tak znaczne
rozdrobnienie cząstek sadzy, że z łatwością dostają się do paliwa. Diesel z
wyciętym filtrem cząstek stałych emituje substancje rakotwórcze. Lepiej
zapewnić autu warunki do okresowego wypalenia filtra (pokonywanie dłuższych
odcinków raz w tygodniu głównie na autostradzie), a w przypadku zużytego filtra
zlecić jego regenerację w profesjonalnym warsztacie lub też wymienić go na
tańszy zamiennik.
Katalizator
Do czego służy?
Katalizator ma za zadanie dopalenie szkodliwych składników spalin. W autach benzynowych ogranicza on o ponad 90% emisję tlenku węgla, węglowodorów, i tlenków azotu. W silnikach wysokoprężnych mają za zadanie utleniać tlenek węgla i węglowodanów.
Dlaczego się to
usuwa?
Z czasem katalizator ulega zużyciu i nie spełnia swojego zadania w postaci oczyszczania spalin, a bywa też tak że się zapycha. Aby ograniczyć koszty eksploatacji samochodu właściciele decydują się na wycięcie katalizatora.
Dlaczego nie należy usuwać?
Samochód pozbawiony katalizatora jest niebezpieczny dla środowiska. Podczas badania technicznego diagnosta ma prawo nie dopuścić samochód do ruchu drogowego. Zamiast wycinać katalizator lepiej zamienić go na nowy zamiennik, który dostępny jest już od 250 zł. Samochody nowszej generacji posiadają system obecności katalizatora i podczas jego wycięcia należy zastosować elektroniczne emulatory.